Hel kyckling i ugn, på marockanskt vis

Det här receptet på hel kyckling smaksatt med citron och vitlök har jag lärt mig i Marocko. Den blir väldigt saftig och smakrik, speciellt om den får marinera länge. Så smidigt att ha den förberedd och bara slänga in i ugnen! Ibland görs den här kycklingen fylld med ris. I så fall görs lite extra av kryddsmöret vilket blandas med halvkokt ris som fylls i kycklingen.

Igår lagade jag rätten med hemmagjorda pommes frites. Tycker hemmagjorda pommes är så mycket godare. Första gången jag överhuvudtaget lärde mig att det gick att göra var i Marocko, där gör alla det för de använder inte halvfabrikat som vi gör här i Sverige. Har fina minnen från när jag och min kompis satt och skalade potatis och skar pommefrites i solen på hennes balkong.

Hel kyckling på marockanskt vis

  • 1 hel kyckling
  • 3 vitlöksklyftor
  • 4 msk finhackad persilja
  • 1 tsk gurkmeja
  • 0,5 citron
  • 3 tsk ingefära (torkat pulver)
  • 25 g margarin
  • salt,peppar

Tvätta kycklingen. Jag brukar skrapa den med en liten kniv och skrubba med en citronhalva och salt. Låt den rinna av ordentligt i durkslag.

Blanda margarinet med persilja, riven vitlök, gurkmeja, ingefära, salt och peppar. Pressa i saften från citronhalvan. Dela den urpressade citron halvan i små bitar och blanda i dessa i kryddsmöret.

Lossa lite försiktigt på skinnet på kycklingen (runt bröst och lår så gott det går utan att det går sönder). Stoppa in ungefär 3/4 av kryddsmöret mellan skinn och kött på alla ställen du kommer åt (runt ben, bröst osv).

Använd slutligen resterande kryddsmör till att smörja in hela kycklingen.

Ställ i tätförsluten burk i kylskåpet (annars tar allt annat smak). Låt stå över natten, helst mer än 5-6 timmar.

Lägg kycklingen i en ungsform. Häll på ca 1 dl vatten  i botten av formen. Tillaga mitt i ugnen på 200 grader i ca 1-1,5 timmar. Vänd på kycklingen då den fått gyllene färg på ena sidan.

Hemmagjorda pommes frites

Pommes frites görs genom att vanlig potatis skalas, skivas och delas i stänger. Blötlägg. Låt rinna av väl i ett durkslag. Hetta upp rapsolja i en stekpanna (ca 2 cm djupt). Lägg försiktigt i potatisstängerna. Fritera tills de fått fin färg (vänd på dem under tiden). Låt rinna av på papper eller kaffefilter. Salta och servera direkt!

2 reaktioner på “Hel kyckling i ugn, på marockanskt vis

  1. Herregud vilka recept,man får massor av inspiration till tårtor mm.Tack snälla för en fin sida och underbara recept!! Kram ^^

Kommentera

